Het verhaal achter: ‘Robina Design‘

Het verhaal achter: ‘Robina Design‘

68
0
DELEN

HET VERHAAL ACHTER ROBINA DESIGN

Tekst Redactie De Hulsberger

ALS STUDENT SMALL BUSINESS & RETAIL MANAGEMENT WIST ZE AL VRIJ VROEG DAT ZE ‘IETS’ VOOR ZICHZELF WILDE BEGINNEN, MAAR ZE HAD OP HET MOMENT DAT ZE BEGON MET STUDEREN NOG GEEN IDEE WAT HET ZOU WORDEN. OP 22 MEI VIERT HET BEDRIJF VAN ROBIN JACOBS, ROBINA DESIGN, HAAR VERJAARDAG EN ZIJN WE INMIDDELS 8 JAAR VERDER VANAF HET MOMENT VAN HAAR INSCHRIJVING BIJ DE KAMER VAN KOOPHANDEL.

‘Het ondernemerschap is me eigenlijk met de paplepel ingegoten. Mijn vader en moeder runnen al ongeveer 20 jaar een bedrijf in Italiaanse food en non-food producten. Zo heb ik van dichtbij en van jongs af aan mogen meemaken wat het inhoudt om zelfstandig ondernemer te zijn. Dat het soms erg spannend is, maar vaak ook erg uitdagend en divers.’ Naast het pizza- & pastaparadijs wat vader _John heeft opbouwde gedurende de jaren, ontwikkelde hij ook andere bedrijven binnen verschillende nichemarkten. Zo ontwikkelde hij webshops, startte hij een bedrijf in emaille producten en zo was het enkele jaren populair om ‘Coolart’, karikaturen van auto’s of motoren, aan de muur te hebben. _John zocht dan een tekenaar en drukker om er vervolgens mee de boer op te gaan. ‘Ik mocht dan weer samen met mijn vriendinnetjes in de zomer een ‘winkeltje’ in Valkenburg runnen om al die spullen aan de duizenden toeristen te verkopen. Dat vond ik geweldig. Het voelde écht als mijn winkeltje.’

Hoewel via de Coolart de link meteen is gelegd met de grafische wereld, was dát niet de reden om met Robina Design te starten. ‘Toen ik voor mijn opleiding stage moest gaan lopen, viel mijn keuze op ‘Cucina Mosae’. Mijn oom en tante hebben een hotel in Valkenburg. Daardoor was ik altijd al gefascineerd door de horeca. Cucina zou in Maastricht het middelpunt van de fine-food markt worden. Kosten noch moeite werden bespaard op het concept, maar als vrij snel werd duidelijk dat het geld er met bakken doorheen werd gejaagd. Het resulteerde erin dat we op enig moment geen budget meer hadden om het marketingbureau te betalen. Ik besloot mezelf op te werpen om dit op me te pakken. Ondanks het feit dat ik er weinig tot geen ervaring mee had, vond ik het wel geweldig om te doen. Het management besloot ermee in te stemmen en zo was begon ik met het ontwerpen van menukaarten, uitnodigingen en andere grafische uitingen. Uiteindelijk bleek de financiële situatie van Cucina Mosae nit houdbaar en ging het bedrijf failliet. Het zorgde ervoor dat allemaal top-professionals op straat kwamen te staan. Velen daarvan besloten na het debacle an Cucina om op zichzelf te beginnen. Daar hadden ze dan visitekaartjes, menukaarten, etc. voor nodig… Ze kwamen bij mij terecht en het balletje begon te rollen.’

Inmiddels is Robina Design meer dan een bureau voor grafische vormgeving. ‘De afgelopen jaren hebben we samen met vele ondernemers mogen meedenken over de hun bedrijf. Waar ik eerst pas werd ingevlogen op het moment dat de basis al was uitgewerkt, merken we dat we tegenwoordig steeds vroeger in het proces worden benaderd en zo als sparringpartner kunnen helpen bij het vanaf de grond opbouwen van een bedrijf. Daarnaast worden we ook steeds langer bij projecten betrokken. Waar ons werk vroeger ophield op het moment dat het drukwerk werd geleverd, merken we nu dat de klant behoefte heeft aan een langdurige relatie waarbij we samen continue nieuwe campagnes bedenken.’

‘Gedurende de eerste jaren werkte ikvanuit het kantoor-aan-huis bij mijn ouders thuis in Berg en Terblijt, daarna heb ik 2,5 jaar in hartje centrum van Valkenburg gezeten en nu zitten we alweer ongeveer een jaar in Hulsberg. Naast het feit dat het kantoor (Libr Workspace) letterlijk in de straat ligt waar ik samen met mijn vriend en hond woon, is Hulsberg ook een ideale plek om gehuisvest te zijn. Hoewel we klanten tot aan Utrecht hebben, bevinden zicht de meeste klanten in de regio Zuid-Limburg en dus ligt Hulsberg precies in het midden.’

Door samen te werken met partners die specialismen hebben in andere werkgebieden, wil Robina Design zich de komende jaren nog beter gaan manifesteren als een ‘partner van begin tot einde’ en ‘voor een langere periode’. ‘De tijd van geboorte- en trouwkaarten ligt, met alle respect, achter me. Ik wil bedrijven verder helpen en zorgen dat zij succesvol zijn in wat ze doen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken om hun
marketing. Horecaklanten zullen daarbij altijd een speciale plek in mijn hart hebben, maar het is niet zo dat we enkel voor bedrijven uit deze sector werken.

Het belangrijkste is dat het bedrijf open staat voor creativiteit en vernieuwing, zodat we samen nieuwe plannen, concepten en resultaat gerichte campagnes kunnen uitwerken en in de markt zetten. Mijn succes zit in het succes van mijn klanten.’

ROBIN JACOBS

LIBR WORKSPACE
SCHOOLSTRAAT 9A
6336 AN HULSBERG

06 16 50 36 30

 

WWW.ROBINA-DESIGN.NL
INFO@ROBINA-DESIGN.NL

GEEN REACTIES