Het verhaal achter: ‘De Ziepe’

Het verhaal achter: ‘De Ziepe’

166
0
DELEN

HET VERHAAL ACHTER DE ZIEPE

Tekst en foto’s: Redactie De Hulsberger

WIE DENKT DAT DE ZIEPE IN NUTH ZOMAAR EEN FRITURE IS, HEEFT HET BEHOORLIJK MIS. MET MAAR LIEFST DRIE BEDRIJFSONDERDELEN TIMMEREN ROY EN RAMONA AL SINDS 2005 AAN DE WEG. EERST MET DE FRITURE IN NUTH, LATER UITGEBREID MET DE BEZORGSERVICE EN MOBIELE FRIETWAGEN. IN 2014 IS DE ZIEPE UITGEROEPEN TOT BESTE BEZORGFRITURE VAN NEDERLAND.

Roy vertelt trots: ‘Uit ruim driehonderdduizend beoordelingen kwamen wij als beste uit de bus met een score van 9,6. Er zijn ruim 3.000 cafetaria’s aangesloten. Een prachtig resultaat voor jarenlang hard werken!’ Ramona vult aan: ‘We zijn beoordeeld op kwaliteit, service en de bezorging. Het is ontzettend mooi dat je daar zo goed op scoort.’

Als eerste in de omgeving start De Ziepe de bezorgservice: een gouden greep! ‘De omzet groeit flink’, vertelt Roy, ‘maar datzelfde geldt voor de kosten. Het is dus niet alleen maar hosanna. Daarnaast is het een kwestie van goed plannen. Klanten willen kwaliteit, koud eten is uit den boze.’

Inmiddels beschikt De Ziepe over 3 bezorgauto’s. Op zondagen rijdt er nog een vierde auto mee. ‘We bezorgen tot Berg en Terblijt en Brunssum aan toe’, legt Ramona uit. ‘We laten ook liever een auto extra rijden, dan het risico op minder goede kwaliteit’, vult Roy aan. Het succes heeft ook een keerzijde: ‘De wachttijden kunnen soms wat oplopen door de vele aanvragen.’

Het geheim achter het succes? ‘Ik denk dat het te maken heeft met een aantal factoren. Het begint bij kwaliteit. Wij streven naar het hoogst haalbare, elke dag weer. Niet alleen voor frieten en snacks, maar ook voor het bezorgen. We leveren alleen maar A-merk producten, maar beschikken ook over uitstekende warmhoudboxen. Daarnaast adviseren
wij de klanten bij bestellingen. Franse friet is simpelweg veel sneller koud dan verse friet.’ De gezondheid en het milieu worden niet vergeten. De Ziepe frituurt met vloeibaar vet en is aangesloten bij ‘verantwoord frituren.’

Een andere factor is het ruime assortiment. De Ziepe heeft de keus uit liefst vier soorten friet: voorgebakken, verse, Franse en Vlaamse friet. Het assortiment snacks kent meer dan 100 soorten: alleen al 14 soorten kroket en 8 soorten frikadel. De frikadel is in weer 3 verschillende maten verkrijgbaar.

Ramona vult aan: ‘We investeren ook in snacks. Zo maken we een aantal snacks en zuurvlees zelf. Dat geeft wat extra’s. Ook zijn wij één van de weinigen die glutenvrije snacks aanbieden. Vanuit Brunssum komen ze daar speciaal voor naar ons toe.’

Gemak dient de mens en dat geldt ook voor De Ziepe. Naast het gewone bellen is online bestellen al jaren mogelijk. Een belangrijke verandering is het creëren van een eigen bestel-app en website. Roy legt uit: ‘Online bestellen is een service voor de klant. Via de gangbare platformen, zoals thuisbezorgd.nl, wordt er commissie berekend. We kunnen de klanten die bestellen via onze eigen app en website dus 10% korting aanbieden. Zo proberen we te blijven vernieuwen en verbeteren!’

Betrokkenheid staat hoog in het vaandel bij de twee ondernemers. Niet alleen in de zaak, maar ook daar buiten. Zo maakt Ramona veelvuldig gebruik van haar ‘harde schijf: ‘Van de meeste vaste klanten weet ik precies wat ze graag willen hebben!’ ‘je moet ook wel betrokken zijn’, aldus Roy, ‘De friture is ook je sociale leven. We zijn maar 15 dagen per jaar dicht: de twee kerstdagen en een aantal dagen in de zomer. De rest van het jaar zijn we elke dag aan het werk.’

Ook buiten De Ziepe om zijn Roy en Ramona betrokken bij tal van activiteiten. ‘We steunen diverse verenigingen en initiatieven. In Hulsberg dragen we ons steentje bij aan de Paasmarkt van CV De Beumerwalders, het eindejaarsfeest van de basisschool en, sinds dit jaar, Math Huijts Kirmismoandig. We vinden het sociale leven erg belangrijk en investeren hier graag in.’

Zo is de aanschaf van een mobiele frietwagen in 2011 een logische toevoeging. De wagen wordt ingezet voor evenementen, maar ook voor bijvoorbeeld communies, bruiloften en examenfeestjes. ‘Het voorjaar van 2017 is al behoorlijkvol met reserveringen’, vertelt Ramona trots. In overleg met de klant wordt het assortiment samengesteld. ‘We regelen alles van A tot Z, tot het meenemen van de afval aan toe.’

Gaat zo’n friture dan nooit vervelen? Ze lachen beiden. ‘We maken elke keer weer iets mee, wat het werk leuk en afwisselend maakt. Dat is het voordeel van het contact
met mensen. Het is nooit saai!’ Op de vraag wat noemenswaardig is, volgt een kleine stilte. ‘Sommige dingen kunnen we beter niet vertellen’, is Ramona van mening. Roy haalt een herinnering op: ‘Ik heb een keer een bestelling bezorgd voor huisnummer 15a. Ik vond het nummer niet en belde aan bij nummer 15. Een jongen maakte open. Hij vertelde dat 15 a om het hoekje lag, een klein paadje in. Ik bedankte hem voor zijn vriendelijkheid en belde aan bij 15a. Daar deed dezelfde jongeman open, helemaal blij dat zijn frietjes er waren. Dat soort dingen vergeet je nooit!’

Online bestellen kan via www.de-ziepe.nl of door de bestel-app te downloaden in App Store of Google Play.

FRITURE DE ZIEPE
ROY EN RAMONA SLAGEN
VINKSTRAAT 1
6361 VP NUTH

045 524 20 15
06 11 17 17 47
WWW.DE-ZIEPE.NL
WWW.DEZIEPE-MOBIEL.NL

OPENINGSTIJDEN DINSDAG T/M ZATERDAG: 16.00 UUR – 23.00 UUR
ZONDAG EN MAANDAG 16.00 UUR – 22.00 UUR

DOWNLOAD DE APP VIA DE APP-STORE OF GOOGLE PLAY: CAFETARIA DE ZIEPE

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER